Taking too long? Close loading screen.

Ceny na parkingach i w myjniach – kontrola Inspekcji Handlowej

  • Skontrolowaliśmy 84 parkingi i 125 myjni samochodowych – łącznie 209 przedsiębiorców.
  • Blisko 23 proc. z nich nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych usług.
  • Brak cenników, niejednoznaczne lub nieczytelne ceny dla nadjeżdżających kierowców – to główne nieprawidłowości.

Czy konsument w myjni samochodowej wie dokładnie, za co i ile płaci? Czy kierowcy mają szansę zapoznać się z ceną, wjeżdżając na parking? W 2023 r. przeprowadziliśmy kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Zweryfikowaliśmy, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie.

– Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług.

Brak cennika, „od 19 do 59 zł” 

Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen stwierdziliśmy w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców. Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdziliśmy brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od…” lub „od… do…”. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta – ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać.

Za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdziliśmy nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożyliśmy kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.

UOKiK dla kierowców

Kontrole Inspekcji Handlowej w myjniach i na parkingach to nie jedyne działania Urzędu chroniące kierowców – od lat bada jakość paliw, a informacje o wynikach regularnie publikuje na uokik.gov.pl.

Prezes UOKiK kwestionuje także nieuczciwe praktyki zarządców parkingów, np. ograniczanie sposobu składania reklamacji czy naliczanie dodatkowych kosztów za niezapłacone opłaty parkingowe – to nawet kilka postępowań rocznie.

Konsumencie, masz swoje prawa

  • Wjeżdżając na parking, powinieneś wiedzieć, ile zapłacisz– cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.
  • Masz prawo wiedzieć dokładnie, ile zapłacisz za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie – sprawdzaj cenę za minutę, godzinę.
  • Jeśli przedsiębiorca ogłasza promocję, masz prawo znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
  • Nie znalazłeś cennika usług? Poinformuj o tym Inspekcję Handlową w Twoim województwie.

Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

    Kontakt

    Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu

     Adres: Al. Marcinkowskiego 3,
    61-745 Poznań

    Sekretariat

    Tel.: (61) 850-73-55
    FAX: (61) 851-75-76
    E-mail: sekretariat@poznan.wiih.gov.pl

    Korespondencja:

    Skrytka pocztowa nr 254
    60-967 Poznań 9

    Delegatura Kalisz

     Adres: ul. Kolegialna 4 (II piętro)
    62-800 Kalisz
    Tel.: (62) 75-74-407
    E-mail: d.kalisz@poznan.wiih.gov.pl

    Delegatura Konin

     Adres: Aleje 1-go Maja 7
    62-510 Konin
    Tel.. (63) 24-91-241
    E-mail: d.konin@poznan.wiih.gov.pl

    Delegatura Leszno

     Adres: Pl. Metziga 1
    64-100 Leszno
    Tel.: (65) 52 95 836
    E-mail: d.leszno@poznan.wiih.gov.pl

    Delegatura Piła

     Adres: ul. Dzieci Polskich 26
    64-920 Piła
    Tel.: (67) 21 23 710
    E-mail: d.pila@poznan.wiih.gov.pl

    Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu

     Adres: Al. Marcinkowskiego 3,
    61-745 Poznań

    Sekretariat

    tel.: (61) 850 73 55, fax: (61) 851-75-76

    e-mail: sekretariat@poznan.wiih.gov.pl

    Korespondencja:

    Skrytka pocztowa nr 254
    60-967 Poznań 9

    Wydział Kontroli Usług i Handlu

    tel.: (61) 850 73 37, 850 73 54, 850 73 35, 850 73 36, 850 73 38.

     e-mail: wydzial.uh@poznan.wiih.gov.pl

    Wydział Nadzoru Rynku i Kontroli Paliw

     tel. (61): 850 73 46, 850 73 49, 850 73 52, 850 73 51

    e-mail: wydzial.nr@poznan.wiih.gov.pl

    Wydział Prawno-Organizacyjny
    i Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich

    tel. (61) 850 73 43, 535 140 406

    e-mail: wydzial.po@poznan.wiih.gov.pl

    Stały Sąd Polubowny

    tel.: (61) 850 73 39 lub 535 085 556

    e-mail: ssp@poznan.wiih.gov.pl

    Wydział Budżetowo – Administracyjny

    tel. (61) 850 73 33, 850  73 45, 850 33 80

    e-mail: wydzial.ba@poznan.wiih.gov.pl

    Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu Delegatura Kalisz

     Adres: ul. Kolegialna 4 (II piętro)
    62-800 Kalisz

    Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu Delegatura Konin

     Adres: Aleje 1-go Maja 7
    62-510 Konin

    Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu Delegatura Leszno

    Adres: Pl. Metziga 1
    64-100 Leszno

    Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu Delegatura Piła

     Adres: ul. Dzieci Polskich 26
    64-920 Piła

    UWAGA!

    Od dnia 20 listopada 2024 r. przywróciliśmy porady konsumenckie udzielane w siedzibie WIIH przy Alejach Marcinkowskiego 3.  

    Skip to content