- Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu?
- #IdąŚwięta – zobacz porady UOKiK, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki.
- Prezentujemy też wyniki kontroli zabawek przeprowadzonej wspólnie z Krajową Administracją Skarbową — na granicy funkcjonariusze KAS zatrzymali ponad 28 tys. produktów niespełniających wymagań.
![](https://uokik.gov.pl/img/d69b9f76.png)
Wybór podarunków dla najbliższych oraz przygotowania do świąt sprawiają, że grudzień to okres wielu wyzwań. Dlatego przegotowaliśmy kilka praktycznych porad dla konsumentów w ramach akcji #IdąŚwięta. Kampanię prowadzimy również na Instagramie uokikgovpl, zaobserwuj!
Po pierwsze – bezpieczeństwo
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawuje nadzór nad rynkiem i wraz z Inspekcją Handlową dba o to, by do konsumentów trafiały tylko bezpieczne produkty. Współpracuje również z Krajową Administracją Skarbową – która ujawnia i zatrzymuje już na granicy towary stanowiące zagrożenie i takie, które niespełniają wymagań. – Do końca 3 kwartału 2022 roku funkcjonariusze KAS nie dopuścili do obrotu ok. 40 milionów sztuk towarów – podkreśla Szef Krajowej Administracji Skarbowej mł. insp. Bartosz Zbaraszczuk.
– Wyobraźnia dziecka jest nieograniczona, tak jak ich pomysły na zabawę. Dlatego przy wyborze prezentów – szczególnie dla najmłodszych – bądźmy ostrożni i wybierajmy zabawki, co do których jakości mamy pewność – tłumaczy Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Zależy nam, aby zabawki, które Mikołaj przyniesie maluchom, były bezpieczne, dlatego weryfikujemy je wspólnie ze Służbą Celno-Skarbową, jeszcze przed wprowadzeniem na polski rynek. W tym roku ponad połowa modeli miała nieprawidłowości. Zachęcam do zapoznania się z wynikami kontroli – dodaje Prezes Urzędu.
![](https://uokik.gov.pl/img/3e96538c.png)
Sprawdziliśmy 41 modeli zabawek, co stanowi ponad 34,4 tys. produktów. W ponad połowie modeli znaleźliśmy nieprawidłowości.
Sprawdzaliśmy zabawki:
- typu slime – tzw. gluty, będące lepkimi i ciągnącymi się substancjami,
- dźwiękowe – czyli gitary, dzwoneczki, pianinka, dzwonki i piszczące zabawki,
- pociskowe – czyli pistolety na naboje piankowe, pistoleciki i kusze.
Najczęstsze odstępstwa w skontrolowanych zabawkach:
- nieprawidłowa dokumentacja,
- przekroczone bezpieczne ilości boru – (substancji chemicznej odpowiedzialnej za lepkość w zabawkach typu slime),
- były za głośne (dopuszczalny poziom hałasu to 110 decybeli),
- wadliwa konstrukcja (ostre krawędzie i małe elementy, które dziecko może połknąć).
Ponad 80 proc. zbadanych slime’ów okazało się toksycznych. Wykryliśmy przekroczoną zawartość boru – w jednym modelu nawet sześciokrotnie. Przekroczenie bezpiecznej dawki tego związku chemicznego może wywołać nudności i wymioty, skurcze mięśni, pobudzenie, a w skrajnych przypadkach zaburzenia układu nerwowego.
![](https://uokik.gov.pl/img/c2a422f8.png)
– Celem wspólnych działań było niedopuszczenie do obrotu zabawek, które stwarzają poważne zagrożenie dla dzieci. Zapewnienie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów w szczególności tych najmłodszych to ważne, pozafiskalne zadanie Krajowej Administracji Skarbowej i obszar stałej współpracy pomiędzy KAS, UOKiK i Inspekcji Handlowej – podkreśla Szef Krajowej Administracji Skarbowej mł. insp. Bartosz Zbaraszczuk. W okresie od stycznia do listopada 2022 roku KAS skontrolowała łącznie 551 tys. sztuk zabawek, z czego ponad 523 tys. czyli ok. 94 proc. nie spełniało wymagań (w tym formalnych).
![](https://uokik.gov.pl/img/9a0991bf.png)
Pobierz pełne wyniki kontroli i zobacz jakie produkty zakwestionowaliśmy.
![](https://uokik.gov.pl/img/063be816.png)
Regularnie przeprowadzamy kontrole zabawek. Zobacz wyniki naszej poprzedniej kontroli.
Po drugie – rozsądne zakupy
W okresie przedświątecznym stajemy przed trudnym dylematem, jakim prezentem uszczęśliwić bliską osobę. Często poszukując bezpiecznego rozwiązania, decydujemy się na zakup karty podarunkowej. Zastanów się, dla kogo kupujesz kartę i dokładnie przeczytaj regulamin. Sprawdź, jak można skorzystać z karty:
- jaki jest jej termin ważności,
- jakie zakupy umożliwia,
- czy jest jednorazowego czy wielokrotnego użytku,
- czy można skorzystać z niej stacjonarnie czy internetowo,
- czy umożliwia zakupy tylko u jednego sprzedawcy czy u kilku,
- czy trzeba zarejestrować ją przed zakupami.
Pamiętaj: datę ważności określa sprzedawca. Informacja o niej musi być wyraźna, jasna i zrozumiała. Niektórych kart można użyć tylko stacjonarnie, inne – tylko online. Nie każdy będzie mógł skorzystać z bonu, który umożliwia zakupy tylko przez internet – weź to pod uwagę.
Po trzecie – Twoje prawa
![](https://uokik.gov.pl/img/5e93e4f7.png)
- Gdy zamawiasz online – produkt możesz zwrócić w ciągu 14 dni od zakupu. Musisz posiadać dowód zakupu, np. potwierdzenie transakcji lub elektroniczną fakturę. Powiadom sprzedawcę i dokonaj zwrotu zgodnie z jego instrukcją.
UWAGA! Istnieją wyjątki od tej reguły – produkty, których nie możesz odesłać. Są to m.in. produkty spersonalizowane. Wybierając t-shirt ze swoim zdjęciem lub biżuterię z inicjałami – zwróć uwagę na to, czy są w rozmiarze obdarowywanego.
– Zachęcamy do rozsądnych zakupów. Kupujmy tyle, ile faktycznie potrzebujemy i wybierajmy mądrze. Sam fakt obdarowywania bliskich z pewnością przyniesie im mnóstwo radości, jednak przemyślmy to, co przyda im się najbardziej. Nietrafione prezenty tylko obciążą środowisko, a takich, które są spersonalizowane – nie będzie można zwrócić – mówi Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
- Gdy kupujesz w sklepie stacjonarnym – upewnij się przed zakupem, czy sklep umożliwia odstąpienie od umowy, jeżeli tak, to na jakich warunkach. Zwrot produktu zależy od dobrej woli sprzedawcy – to on ustala zasady. Może np. oferować wyłącznie wymianę lub zwrot środków na kartę podarunkową.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Znajdziesz nas również na Instagramie: @uokikgovpl
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Europejskie Centrum Konsumenckie: 22 55 60 600 – w sprawach transgranicznych dotyczących państw UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (123,8 KB, docx, 2022.12.15)
- Wypowiedź Małgorzaty Cieloch, rzeczniczki prasowej UOKiK (6,07 MB, mp3, 2022.12.16)
- Kontrola zabawek – raport z KAS (4,39 MB, pdf, 2022.12.15)
- Zestawienie skontrolowanych zabawek (923,23 KB, pdf, 2022.12.15)