Minął już czas zimowych ferii więc powracamy z edukacją do poznańskich szkół. Kolejne spotkanie z młodymi konsumentami w ramach kampanii „Konsument cyberbezpieczny – aktywna edukacja” przeprowadziliśmy w dniu 24 lutego 2025 roku. Tym razem gościliśmy w III Liceum Ogólnokształcącym, im. Św. Jana Kantego w Poznaniu.
Kolejne już spotkanie z młodzieżą było okazją do rozmowy na temat bezpieczeństwa w sieci. CERT Polska, czyli zespół powołany do reagowania na incydenty bezpieczeństwa w Internecie, odnotowuje w ostatnich latach wzrost oszustw na portalach zakupowych. Problemem są w szczególności fałszywe sklepy internetowe. Czytaj więcej pod linkiem Uważaj na fałszywe sklepy online! | CERT Polska
Jak się przed uchronić? Przed tym ostrzegała młodzież Dagmara Kożuszko z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Poznaniu. Młodych konsumentów zachęcano do czytania regulaminów sklepów internetowych i zapoznawania się z opiniami innych konsumentów. Doskonałym narzędziem do sprawdzenia swojej wiedzy i uniknięcia pułapek jest platforma edukacyjna www.konsument.edu.pl, którą zaprezentowano podczas zajęć.

Bezpieczeństwo w sieci to także zachowanie czujności, podczas korzystania przez młodzież z telefonów komórkowych i komputerów. Jak podaje CERT Polska, fałszywe SMS-y tzw. „phishing” to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę, instytucję, a robi to w celu wyłudzenia informacji. Rocznie zespół CERT Polska, który zajmuje się monitorowaniem polskiej cyberprzestrzeni, odbiera ponad 322 tysiące zgłoszeń dotyczących podejrzanych zjawisk w sieci (dane za rok 2022). Czytaj więcej Fałszywe SMSy – plaga ostatnich miesięcy! | CERT Polska
Gdzie można zgłosić podejrzane wiadomości? Szymon Witczak z Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu zachęcał do reagowania i zgłaszania podejrzanych wiadomości pod numer sms 8080. Na podstawie przesłanych zgłoszeń tworzone są bazy niebezpiecznych SMS-ów, co pozwala na ich automatyczne blokowanie przez operatorów.

Kolejne spotkanie z młodymi konsumentami już niebawem!