Kolejne spotkanie z młodzieżą w ramach projektu „Konsument cyberbezpieczny” przeprowadziliśmy w dniu 6 czerwca 2024 roku na poznańskiej Wildzie. Na zaproszenie Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu spotkaliśmy się z uczniami, aby edukować w zakresie bezpieczeństwa w sieci.
W ramach pierwszej części szkolenia, Dagmara Kożuszko (główny specjalista ds. pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich w WIIH Poznań) radziła jak dokonywać bezpiecznych zakupów w Internecie. Zwracała uwagę na konieczność czytania opinii o sklepach internetowych oraz na porównywanie cen towarów. Młodzieży zaprezentowano również interaktywne narzędzie, zrealizowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach projektu „Konsument cyberbezpieczny – aktywna edukacja”. Platforma edukacyjna dla uczniów służy rozpowszechnianiu wiedzy o ochronie praw konsumenta w Internecie i jest dostępna pod adresem www.konsument.edu.pl
Druga część szkolenia, była poświęcona na omówienie zagadnień związanych z bezpieczeństwem naszych danych w wirtualnej przestrzeni. Oszustwo na Blika, geotagging czy też próby oszustwa przez wiadomości sms to zagadnienia, które zostały omówione przez Szymona Witczaka, eksperta z Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. Młodzież została również poinformowana, że wszelkie podejrzane wiadomości można zgłaszać pod numer 8080 do CERT Polska. Przesłanie podejrzanego SMS-a na ten numer jest bezpłatne.
Szkolenie było również okazją aby zachęcić uczniów do samodzielnej edukacji w zakresie praw konsumenta. Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/podcasty/ zamieszczono webinaria i podcasty, które omawiają najczęstsze problemy konsumenckie wraz z praktycznymi poradami. Młodzież została zachęcona do korzystania z tej formy nauki i do dzielenia się zdobytą wiedzą.
Następne szkolenia będą organizowane w kolejnych dzielnicach Poznania, o czym będziemy informować na naszej stronie internetowej.