Od 7 stycznia 2024 r. obowiązują przepisy ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o konsumenckiej pożyczce lombardowej (Dz. U. poz. 1285), zwanej dalej „ustawą”, regulujące obowiązki przedsiębiorców prowadzących działalność lombardową oraz zasady udzielania pożyczek konsumenckich w związku z tą działalnością. Kontrolę przestrzegania ustawy o działalności lombardowej przeprowadza Inspekcja Handlowa.
Od dnia wejścia w życie ustawy, prowadzenie lombardu wchodzi w zakres regulowanej działalności gospodarczej, podlegającej wpisowi do właściwego rejestru. Przedsiębiorca chcący oferować usługi w tym sektorze gospodarki, zobowiązany jest do dostosowania formy prawnej prowadzonej przez niego działalności do wymogów ustawowych (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółka akcyjna), a ponadto zobowiązany jest do uzyskania wpisu we właściwym rejestrze prowadzonym przez Komisję Nadzoru Finansowego i to dzień dokonania tego wpisu odpowiadać będzie dacie rozpoczęcia działalności. Rejestr prowadzony jest w systemie teleinformatycznym, na stronie internetowej Komisji Nadzoru Finansowego (https://rdl.knf.gov.pl/). Wniosek o wpis do rejestru można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej przez przeznaczony do tego system dostępny na stronie https://rdl.knf.gov.pl/wnioski. Tryb składania wniosku oraz uzyskania wpisu w rejestrze przedsiębiorców wykonujących działalność lombardową, a także treść wniosku oraz wymagane załączniki, ustawodawca uregulował w art. 39 ustawy.
Przedsiębiorca wykonujący działalność lombardową może uzyskać wpis do rejestru jeżeli:
a) prowadzi działalność wyłącznie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej,
b) członkiem zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej, likwidatorem lub prokurentem spółki jest osoba, która nie była prawomocnie skazana za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe,
c) minimalny kapitał zakładowy spółki wynosi 50 000 zł,
d) spółka złożyła oświadczenie o tym, że kapitał zakładowy jest pokryty wyłącznie wkładem pieniężnym, a środki na pokrycie tego kapitału nie pochodzą z kredytu, pożyczki, emisji obligacji lub ze źródeł nieudokumentowanych,
e) spółka wniosła opłatę za wpis do rejestru w wysokości 600 zł.
Należy zwrócić uwagę, że Prowadzenie działalności lombardowej bez wpisu do rejestru stanowi czyn zabroniony zagrożony karą grzywny w wysokości do 500 000 zł (art. 45 ustawy).
Istotny z punktu widzenia ciągłości prowadzenia działalności lombardowej jest przepis art. 57 ustawy, wyznaczający 6- miesięczny termin na złożenie wniosku o dokonanie wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących działalność lombardową dla podmiotów, które już dniu wejścia w życie ustawy prowadzą działalność w zakresie zawierania lub dawania przyrzeczenia zawierania umów spełniających określone w ustawie warunki dla umów konsumenckiej pożyczki lombardowej. Termin ten liczony jest od dnia wejścia w życie ustawy, tj. 7 stycznia 2024 r. i uznaje się za zachowany przez samą czynność złożenia odpowiedniego wniosku w tym zakresie. Przepisy ustawy dopuszczają zatem dalsze prowadzenie działalności lombardowej bez złożenia wniosku o wpis do rejestru – maksymalnie przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Ponadto obowiązkiem dokonania zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowym Rejestrze Sądowym objęci są również przedsiębiorcy, których firma w dniu wejścia w życie ustawy zawiera oznaczenie „lombard”. Także w tym przypadku obowiązuje 6 – miesięczny termin na dokonanie zmian, liczony od dnia 7 stycznia 2024 r.