Nowy Rok przyniósł zmiany w przepisach, dotyczących ochrony konsumenta.
Co się zmienia? Co warto wiedzieć?
Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje w pigułce.
UMOWY ZAWIERANIE NA ODLEGŁOŚĆ
Zmiany mają służyć zwiększeniu przejrzystości, podczas zawierania przez konsumentów umów
przez Internet. Przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić konsumentowi szczegółowych informacji dotyczących m.in.:
- sprzedaży towarów na internetowej platformie handlowej m.in. czy osoba trzecia oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą i czy do zawieranej umowy znajdują zastosowanie przepisy dotyczące konsumentów,
- publikowania opinii w Internecie, tj. w przypadku przedsiębiorcy, który umożliwia dostęp
do wystawionych przez konsumentów opinii o produktach informacja o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli,
- plasowania wyników wyszukiwania, tj. informacje dotyczące głównych parametrów, decydujących
o plasowaniu produktów przedstawianych konsumentowi w wyniku wyszukiwania.
UMOWY ZAWIERANE POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA
Celem zmian jest zwiększenie ochrony seniorów, dokonujących zakupów towarów poza lokalem przedsiębiorstwa. Najważniejsze zmiany, to:
- zakaz zawierania umów dotyczących usług finansowych podczas pokazu lub na wycieczce
Umowa dotycząca usług finansowych może zostać zawarta tylko podczas pokazu organizowanego w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.
- zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy
w przypadku jej zawarcia podczas wycieczki, nieumówionej wizyty przedsiębiorcy
lub pokazu
Przedsiębiorca nie może przyjąć płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w przypadku zawarcia takich umów, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.
- wydłużenie terminu do odstąpienia od umowy
Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Jeżeli konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy
w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni.
UWIDACZNIANIE CENY TOWARU W PRZYPADKU OBNIŻENIA CENY TOWARU LUB USŁUGI
Określenie nowego sposobu uwidaczniania cen towarów w przypadku promocji lub wyprzedaży ma ułatwić porównywanie przez konsumentów wysokości cen towarów w określonym czasie. Zmiany dotyczą również reklamy towaru lub usługi wraz z ceną. Przedsiębiorca będzie zobowiązany:
- w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji
o obniżonej cenie uwidocznić informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki,
- jeżeli dany towar lub dana usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie uwidocznić informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru lub tej usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki,
- w przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie uwidocznić informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.
REKLAMACJA TOWARU, TREŚCI CYFROWEJ I USŁUGI CYFROWEJ
Przepisy dotyczące reklamacji w sprzedaży konsumenckiej (sprzedaż między konsumentem a przedsiębiorcą), do tej pory były uregulowane w Kodeksie Cywilnym. Od dnia 01.01.2023 roku przepisy zostały przeniesione do ustawy o prawach konsumenta, a najważniejsze zmiany dotyczą:
- zastąpienie instytucji „reklamacji z tytułu rękojmi”
– „odpowiedzialnością sprzedawcy za brak zgodności towaru z umową”, - wydłużenie terminu domniemania, że brak zgodności towaru z umową,
który ujawnił się od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia z 1 roku do 2 lat, - wprowadzenie sekwencyjności uprawnień konsumenta, tj. w pierwszej kolejności w przypadku braku zgodności towaru z umową konsument może żądać naprawy lub wymiany towaru.
W drugiej kolejności konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, m.in. w sytuacji gdy przedsiębiorca odmówił albo nie doprowadził towaru do zgodności z umową albo brak zgodności towaru z umową występuje nadal. Jeżeli wada towaru jest istotna, konsument może od razu złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy, - w przypadku odstąpienia od umowy przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania,
- stosowanie przepisów dotyczących reklamacji towarów dotyczy również reklamacji umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 4 listopada 2022 roku o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy- Prawo prywatne międzynarodowe (Dz.U. z 2022, poz. 2337)
Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 roku o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych ustaw (Dz.U. z 2022, poz. 2581)