Taking too long? Close loading screen.

Zmiany w prawie konsumenckim od 01.01.2023 r.

Nowy Rok przyniósł zmiany w przepisach, dotyczących ochrony konsumenta.

Co się zmienia? Co warto wiedzieć?

Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje w pigułce.

Grafika przedstawia najważniejsze zmiany w prawie konsumenckim z podziałem na zagadnienia

UMOWY ZAWIERANIE NA ODLEGŁOŚĆ

Zmiany mają służyć zwiększeniu przejrzystości, podczas zawierania przez konsumentów umów
przez Internet. Przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić konsumentowi szczegółowych informacji dotyczących m.in.:

  • sprzedaży towarów na internetowej platformie handlowej m.in. czy osoba trzecia oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą i czy do zawieranej umowy znajdują zastosowanie przepisy dotyczące konsumentów,
  • publikowania opinii w Internecie, tj. w przypadku przedsiębiorcy, który umożliwia dostęp
    do wystawionych przez konsumentów opinii o produktach informacja o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli,
  • plasowania wyników wyszukiwania, tj. informacje dotyczące głównych parametrów, decydujących
    o plasowaniu produktów przedstawianych konsumentowi w wyniku wyszukiwania.

UMOWY ZAWIERANE POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA

Celem zmian jest zwiększenie ochrony seniorów, dokonujących zakupów towarów poza lokalem przedsiębiorstwa. Najważniejsze zmiany, to:

  • zakaz zawierania umów dotyczących usług finansowych podczas pokazu lub na wycieczce

 Umowa dotycząca usług finansowych może zostać zawarta tylko podczas pokazu organizowanego w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.

  • zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy
    w przypadku jej zawarcia podczas wycieczki, nieumówionej wizyty przedsiębiorcy
     lub pokazu

Przedsiębiorca nie może przyjąć płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w przypadku zawarcia takich umów, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.

  • wydłużenie terminu do odstąpienia od umowy

Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Jeżeli konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy
w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni.

UWIDACZNIANIE CENY TOWARU W PRZYPADKU OBNIŻENIA CENY TOWARU LUB USŁUGI

Określenie nowego sposobu uwidaczniania cen towarów w przypadku promocji lub wyprzedaży ma ułatwić porównywanie przez konsumentów wysokości cen towarów w określonym czasie. Zmiany dotyczą również reklamy towaru lub usługi wraz z ceną. Przedsiębiorca będzie zobowiązany:

  • w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji
    o obniżonej cenie uwidocznić informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki,
  • jeżeli dany towar lub dana usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie uwidocznić  informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru lub tej usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki,
  • w przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie uwidocznić informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

REKLAMACJA TOWARU, TREŚCI CYFROWEJ I USŁUGI CYFROWEJ

Przepisy dotyczące reklamacji w sprzedaży konsumenckiej (sprzedaż między konsumentem a przedsiębiorcą), do tej pory były uregulowane w Kodeksie Cywilnym. Od dnia 01.01.2023 roku przepisy zostały przeniesione do ustawy o prawach konsumenta, a najważniejsze zmiany dotyczą:

  • zastąpienie instytucji „reklamacji z tytułu rękojmi”
    – „odpowiedzialnością sprzedawcy za brak zgodności towaru z umową”,
  • wydłużenie terminu domniemania, że brak zgodności towaru z umową,
    który ujawnił się od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia z 1 roku do 2 lat,
  • wprowadzenie sekwencyjności uprawnień konsumenta, tj. w pierwszej kolejności w przypadku braku zgodności towaru z umową konsument może żądać naprawy lub wymiany towaru.
    W drugiej kolejności konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, m.in. w sytuacji gdy przedsiębiorca odmówił albo nie doprowadził towaru do zgodności z umową albo brak zgodności towaru z umową występuje nadal. Jeżeli wada towaru jest istotna, konsument może od razu złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy,
  • w przypadku odstąpienia od umowy przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania,
  • stosowanie przepisów dotyczących reklamacji towarów dotyczy również reklamacji umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 4 listopada 2022 roku o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy- Prawo prywatne międzynarodowe (Dz.U. z 2022, poz. 2337)

Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 roku o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych ustaw (Dz.U. z 2022, poz. 2581)  

Kontakt

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu

Sekretariat

Tel.: (61) 850-73-55
FAX: (61) 851-75-76
E-mail: sekretariat@poznan.wiih.gov.pl

Korespondencja:

Skrytka pocztowa nr 254
60-967 Poznań 9

ePuap: wiih-poznan-gov/SkrytkaESP
e-Doręczenia: AE:PL-83123-25913-ESEDH-27

Delegatura Kalisz

 Adres: ul. Kolegialna 4 (II piętro)
62-800 Kalisz
Tel.: (62) 75-74-407
E-mail: d.kalisz@poznan.wiih.gov.pl

Delegatura Konin

 Adres: Aleje 1-go Maja 7
62-510 Konin
Tel.. (63) 24-91-241
E-mail: d.konin@poznan.wiih.gov.pl

Delegatura Leszno

 Adres: Pl. Metziga 1
64-100 Leszno
Tel.: (65) 52 95 836
E-mail: d.leszno@poznan.wiih.gov.pl

Delegatura Piła

 Adres: ul. Dzieci Polskich 26
64-920 Piła
Tel.: (67) 21 23 710
E-mail: d.pila@poznan.wiih.gov.pl

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu

 Adres: Al. Marcinkowskiego 3,
61-745 Poznań

Sekretariat

tel.: (61) 850 73 55, fax: (61) 851-75-76

e-mail: sekretariat@poznan.wiih.gov.pl

Korespondencja:

Skrytka pocztowa nr 254
60-967 Poznań 9

Wydział Kontroli Usług i Handlu

tel.: (61) 850 73 37, 850 73 54, 850 73 35, 850 73 36, 850 73 38.

 e-mail: wydzial.uh@poznan.wiih.gov.pl

Wydział Nadzoru Rynku i Kontroli Paliw

 tel. (61): 850 73 46, 850 73 49, 850 73 52, 850 73 51

e-mail: wydzial.nr@poznan.wiih.gov.pl

Wydział Prawno-Organizacyjny
i Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich

tel. (61) 850 73 43, 535 140 406

e-mail: wydzial.po@poznan.wiih.gov.pl

Stały Sąd Polubowny

tel.: (61) 850 73 39 lub 535 085 556

e-mail: ssp@poznan.wiih.gov.pl

Wydział Budżetowo – Administracyjny

tel. (61) 850 73 33, 850  73 45, 850 33 80

e-mail: wydzial.ba@poznan.wiih.gov.pl

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu Delegatura Kalisz

 Adres: ul. Kolegialna 4 (II piętro)
62-800 Kalisz

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu Delegatura Konin

 Adres: Aleje 1-go Maja 7
62-510 Konin

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu Delegatura Leszno

Adres: Pl. Metziga 1
64-100 Leszno

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu Delegatura Piła

 Adres: ul. Dzieci Polskich 26
64-920 Piła

Tytuł ramki

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Skip to content