15 marca to Światowy Dzień Konsumentów, także tych najmłodszych. Z tej okazji w dniu 19 marca 2025 roku spotkaliśmy się z uczniami XII Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Poznaniu. Szkolenie w ramach projektu „Konsument cyberbezpieczny- aktywna edukacja” było okazją do rozmowy na temat bezpiecznych zakupów w Internecie.
W grupie najmłodszych konsumentów (15-24 lata) aż 68,9% z nich obserwuje influancerów w mediach społecznościowych. Decyzję o zakupie produktu lub usługi w oparciu o opinie influancera podjęła przeszło połowa badanych (55,1 %). Źródło: https://uokik.gov.pl/influencer-marketing.
Podczas spotkania, Dagmara Kożuszko z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Poznaniu, zwracała uwagę na obowiązek oznaczania przez influancerów płatnych współprac. Taka informacja pozwala na podjęcie przez młodzież świadomej decyzji o zakupie bez kierowania się emocjami. Młodzi konsumenci muszą być informowani, czy mają do czynienia z treścią neutralną czy reklamową. Źle oznaczoną reklamę, wprowadzającą w błąd można zgłosić na adres scam@uokik.gov.pl

Dagmara Kożuszko z WIIH w Poznaniu podczas szkolenia i młodzież z XII LO.
Kupując w Internecie, młodzież często korzysta z linków publikowanych przez influancerów, które bezpośrednio przekierowują do reklamowanego produktu. To łatwy sposób na dokonanie zakupu, bez konieczności wpisywania pełnej nazwy sklepu internetowego.
O tym, że młodzi ludzie często padają ofiarami oszustów w Internecie, opowiadał młodzieży Szymon Witczak z Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. Dokonując zakupów w sieci zawsze warto sprawdzić, czy sklep internetowy istnieje i jakie są opinie innych kupujących na temat sprzedawcy. Jeżeli mamy podejrzenia co do rzetelności firmy, sklep okazał się fałszywy a towar do nas nie dotarł, należy niezwłocznie zawiadomić Policję.

Szkolenie było również okazją do zaprezentowania uczniom interaktywnego narzędzia, zrealizowanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach projektu „Konsument cyberbezpieczny – aktywna edukacja”. Platforma edukacyjna dla uczniów jest dostępna pod adresem www.konsument.edu.pl. i może być doskonałym sprawdzianem wiedzy z okazji Światowego Dnia Konsumenta.