- Paliwo premium w cenie zwykłego. Świetnie! Niestety, za brak jasnej informacji Prezes UOKiK stawia zarzuty Shell Polska.
- Jeżeli przedsiębiorca informuje konsumentów o obniżonej cenie paliwa, to powinien wskazać najniższa cenę z 30 dni przed obniżką.
- To kolejne działanie Urzędu sprawdzające wykonanie przepisów dyrektywy Omnibus.
https://player.vimeo.com/video/921917229
Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego
Wątpliwości UOKiK wzbudziła promocja „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”, zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie. Niestety, ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek. Tym samym konsumenci nie mogli ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna. Prezes Urzędu postawił firmie zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw. Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.
– Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni. Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes UOKiK monitoruje jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków – postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 70 wystąpień miękkich, w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Po działaniach Prezesa UOKiK znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki.
Przedsiębiorców, którzy chcą się dowiedzieć więcej na temat prawidłowego oznaczania obniżek, zachęcamy do lektury Wyjaśnień Prezesa UOKiK oraz obejrzenia webinaru „O cenie na przecenie – dla przedsiębiorców”.
Poprzednie zdjęcieNastępne zdjęcie
Dodatkowe informacje dla mediów
Biuro prasowe UOKiK
Pomoc dla konsumentów
Pliki do pobrania
Komunikat prasowy (2024.03.11)
Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego 2024.03.11
Shell, Dyrektywa Omnibus, paliwa, zarzuty, promocja
Zobacz też
Prezes UOKiK wydał zgodę warunkową na rynku paliw
16.02.2024
Nieautoryzowane transakcje – kolejne wszczęcia
14.02.2024
Urodzinowa promocja Wizz Air z zarzutami Prezesa UOKiK
22.01.2024
Zarzuty dla CK Investments za ofertę weksli inwestycyjnych
07.12.2023
Konsumenci mają zgryz z usługami Dr Smile – zarzuty Prezesa UOKiK
27.11.2023
Black Friday – czarno na białym
24.11.2023
20.11.2023
Recenzje szyte na miarę – zarzuty Prezesa UOKiK wobec Best-Review
13.11.2023
Zarzuty Prezesa UOKiK dla Centrum Medycznego Telmed
14.09.2023
Omnibus i obowiązki informacyjne w e-commerce – kolejne działania i zarzuty Prezesa UOKiK
04.09.2023
Zapisz się do naszego newslettera
Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami UOKiKZapisz się
- Urząd Ochrony Konkurencji i Kon