,,Chrzczone” paliwo to już prehistoria
Co jakiś czas w środkach masowego przekazu ukazują się informacje na temat jakości paliw na polskich stacjach benzynowych. Publikowane są wówczas adresy stacji na których sprzedawane było paliwo niespełniające wymogów jakościowych, a wielu z czytelników, radiosłuchaczy czy telewidzów stwierdza wówczas, że są to stację, które…. ,,chrzczą” paliwo. To stwierdzenie z przeszłości sugerujące zamierzoną nieuczciwość dystrybutorów paliw absolutnie nie jest adekwatne do dzisiejszych realiów, a już na pewno nie ma zastosowania do sytuacji na stacjach benzynowych w Wielkopolsce.
W ubiegłym roku (2017) inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Poznaniu przeprowadzili, na terenie całej Wielkopolski, 160 kontroli jakości paliw ciekłych oraz gazu skroplonego LPG. Skontrolowano 155 stacji paliw oraz 5 hurtowni. Pobrano łącznie 163 próbki oleju napędowego, benzyny bezołowiowej oraz gazu skroplonego.
Tylko podczas dwóch kontroli wykryto paliwo niespełniające wymogów jakościowych. Na stacji paliw przy ul. Malwowej w Skórzewie oraz stacji BP przy Rondzie Rataje w Poznaniu zakwestionowano próbki oleju napędowego (nieprawidłowa temperatura zapłonu). Zgodnie z procedurą sprawdzono dostawców hurtowych i w obu przypadkach składowane tam paliwo spełniało wymagania jakościowe. W tej sytuacji WIIH w Poznaniu skierował dwa zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do właściwych prokurator rejonowych. Skierowano również tzw. wystąpienia do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz Urzędów Celno-Skarbowych.
Od kilku lat sytuacja na wielkopolskim rynku paliw poprawia się. Jeszcze 10 lat temu inspektorzy WIIH Poznań kwestionowali ok. 20 procent badanych próbek paliwa. W 2014 roku zakwestionowano 12 próbek, a w latach 2015 i 2016 po 5 próbek. Warto zaznaczyć, że kwestionowane paliwo nie spełniało wymogów jakościowych i trudno dzisiaj mówić o takim historycznym zjawisku jak ,,chrzczone paliwo.
W ubiegłym roku WIIH w Poznaniu przeprowadził również kontrole obecności na stacjach czytelnych informacji dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach ciekłych wprowadzanych do obrotu. Taka informacja powinna być umieszczona w ogólnodostępnym miejscu i przede wszystkim powinna zawierać informacje o zawartości bioetanolu w benzynach silnikowych. Na 8 stacjach w Wielkopolsce stwierdzono nieprawidłowości pod tym względem i wydano 7 decyzji o karach, a ich wysokość wyniosła 40 tys. zł. W trzech przypadkach (PKN Orlen) złożono odwołanie od nałożonych kar do prezesa UOKiK. Sprawa jest w toku.